John Bailey publiceert het boek
Intent on Laughter. In dit werk besteedt hij uitgebreid aandacht aan Ton Smits’ opvattingen over humor en over het tekenen van cartoons.
Enkele citaten uit BAILEY, John, Intent on Laughter, New York, 1976 [paperback 1977]:
Ton Smits: ‘[I never sketch from nature] … because I
use symbols all the time and because it seems to me that symbols express better and more directly what people think. I am not interested in drawing people as they really look. I like to watch people and observe the subtlest things they think, but I never sketch the people.’
Ton Smits: ‘ … [my] own kind of humor almost entirely depends on simplicity and on the expressions on the faces of the people I draw. These expressions are so important because they make it clear … what is going on in the minds of the characters I use. All of my better things always deal with what is going on in the minds of people.’
Ton Smits: ‘… the underlying theme in [my] work is what goes on in the minds of the characters I use and … the visualized thinking of these characters preferably deals with human essentials like loneliness.’
Biografie van 1921 tot 1981
Naar 1982
1921
Op 18 februari wordt Ton [Antonie Gerardus] Smits geboren te Veghel.
1934
Er wordt voor het eerst een tekening van Ton Smits gepubliceerd. De tekening wordt geplaatst in het periodiekje De Kleine Apostel.
1935
Het gezin Smits verhuist naar de Sophia van Wurtemberglaan in Eindhoven.
1939-1944
In de oorlogsjaren doorloopt Smits de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch.
1941
De vader van Smits overlijdt.
1944
In de laatste oorlogsjaren tekent hij karikaturen van verschillende nazileiders. Tijdens de bevrijdingsdagen krijgt Smits van een Amerikaanse soldaat een exemplaar van het weekblad Look. Dit Amerikaanse cartoontijdschrift zal hem bijzonder inspireren. Na de bevrijding haalt Ton zijn spotprenten met nazi-kopstukken weer tevoorschijn. Het Eindhovens Dagblad geeft deze tekeningen uit in de vorm van twee reeksen prentbriefkaarten. In de jaren 1944-1946 zijn in Europa honderdduizenden prentbriefkaarten met anti-nazi-tekeningen in omloop.
1945
Publicatie door de Eindhovense uitgeverij De Pelgrim van het door Ton Smits geschreven het boekje Jawel Majoor.
1947
Verhuizing naar Amsterdam om tekenopdrachten te kunnen verwerven. Hij krijgt een contract bij het weekblad Het Kompas voor een wekelijkse politieke prent. Er komen meer opdrachten los: onder andere van de Katholieke Arbeidersbeweging en van het Volksweekblad van de paters Kapucijnen. Ton tekent in die tijd ook dagelijks politieke cartoons voor de kranten Het Dagblad, De Nederlander, Het Vrije Volk en De Telegraaf.
1948
Ton Smits krijgt het bericht dat Uitgeverij Sijthoff stopt met de uitgave van de kranten Het Dagblad en De Nederlander.
1949
John Bailey [humorredacteur van The Saturday Evening Post] koopt één cartoon van hem aan. Deze cartoonstrip, bestaande uit drie tekeningen, wordt gepubliceerd in The Saturday Evening Post.
1950
Zijn tweede cartoon wordt verkocht in Amerika.
1954
Een mijlpaal in Smits’ carrière als cartoonist: hij sluit een exclusief contract af met The New Yorker.
1955
Smits verblijft zes weken in de VS op uitnodiging van de redactie van The New Yorker.
1957
Verhuizing [met zijn moeder] naar de nieuwe atelierwoning aan de Jacob Reviuslaan 25 te Eindhoven.
De woning is gebouwd door architect Fons Vermeulen in een sobere bouwstijl [verwant aan de Bossche School].
1964
Met de cartoonstrip over een kuikentje wint hij de Gouden Palm op de 17e Salone Internationale dell’ Umorisme [Internationale Salon van de Humor] in Bordighera, Italië.
1965
Winnaar van de eerste prijs op de Wereldcartoonale te Knokke-Heist [België].
1967
John Bailey geeft vanaf dat jaar meerdere boeken uit, genaamd Great Cartoons of the World. Hij geeft de tekenstijl van Ton als volgt weer: ‘ Smits tekent lief en onschuldig
en zijn sprookjesachtige cartoons zijn oorspronkelijk en kinderlijk alsof ze zijn gemaakt door een zeer intelligent kind, dat begenadigd is met een uitmuntend talent om te ontwerpen en te tekenen.’
1968
Sommige tijdschriften bezuinigen en herzien hun formule. Van andere bladen moet de publicatie zelfs worden gestaakt. Ook vooraanstaande bladen als The New Yorker,
The Saturday Evening Post en Look – de voornaamste inkomstenbronnen van Ton Smits – ontspringen de dans niet en kopen beduidend minder cartoons aan.
1970
De moeder van Smits overlijdt.
1973
In mei trouwt Ton Smits met Lidwien Zoetmulder.
1976
Enkele citaten uit BAILEY, John, Intent on Laughter, New York, 1976 [paperback 1977]:
Ton Smits: ‘ … [my] own kind of humor almost entirely depends on simplicity and on the expressions on the faces of the people I draw. These expressions are so important because they make it clear … what is going on in the minds of the characters I use. All of my better things always deal with what is going on in the minds of people.’
Ton Smits: ‘… the underlying theme in [my] work is what goes on in the minds of the characters I use and … the visualized thinking of these characters preferably deals with human essentials like loneliness.’
1981
1981-1982
Postume overzichtstentoonstellingen in verschillende culturele centra in Nederland en België.
Naar 1921